Rekrutacja i selekcja pracowników
Założenia szkolenia:
• Rozszerzenie zakresu wiedzy na temat rekrutacji i doboru pracowników;
• Podniesienie poziomu umiejętności z zakresu projektowania i realizacji procesów rekrutacji i doboru pracowników;
• Poznanie podstaw kształtowania i rozwoju kadr;
• Rozwijanie umiejętności interpersonalnych, które są wykorzystywane w procesie rekrutacji i doboru pracowników.
Korzyści wynikające z ukończenia szkolenia:
• Poszerzenie wiedzy w zakresie metod oceny kandydatów do pracy i pracowników;
• Poznanie metod skutecznej rekrutacji i selekcji pracowników;
• Podniesienie poziomu wiedzy i kompetencji z zakresu projektowania i wyboru nowoczesnych sposobów oceny stosowanych w procesach rekrutacyjnych;
• Rozwinięcie kompetencji z zakresu realizacji procesu rekrutacji i dobierania właściwych metod oceniania użyteczności zawodowej;
• Rozwinięcie świadomości w zakresie konieczności weryfikacji procesu rekrutacyjnego i ewentualnych zmian procedury w kontekście uzyskiwanych efektów.
Dla kogo?:
Odbiorcami są osoby, które realizują procesy i zadania związane z doradztwem personalnym bądź doradztwem zawodowym (w tym głównie osoby zajmujące się doborem zawodowym, szkoleniami, tworzeniem planów rozwoju pracowników itp.) oraz dla osób zarządzających pracą innych ludzi.
Cena szkolenia:
Cena szkolenia otwartego: 1150 zł netto
Program szkolenia:
1. Zagadnienia wprowadzające w problematykę doboru zawodowego:
• ewolucja pracy i zmiany na rynku pracy (między innymi pojawienie się alternatywnych form aktywności zawodowej) a nowe podejście do zatrudnienia personelu;
• koncepcja przystosowania zawodowego i poszczególne wymiary dopasowania do zawodu jako podłoże teoretyczne działań związanych z doborem zawodowym;
• umiejętność rekrutacji personelu i jej znaczenie dla funkcjonowania firmy (na poziomie organizacyjnym, zespołowym i indywidualnym);
• czynniki warunkujące efektywność procesu rekrutacji;
• rekrutacja wewnętrzna a rekrutacja zewnętrzna personelu.
2. Analiza stanowiska pracy, tworzenie profilu idealnego kandydata:
• tworzenie profilu idealnego kandydata do pracy, opis wymaganych umiejętności, zdolności;
• omówienie przykładowych opisów stanowiska pracy;
• rangowanie / wartościowanie kompetencji w zależności od stanowiska.
3. Sposoby pozyskiwania kandydatów:
• standardowe sposoby pozyskiwania potencjalnych pracowników: ogłoszenia;
• projektowanie ogłoszeń;
• analiza strategicznych miejsc, w których warto zamieścić ofertę pracy;
• pozostałe sposoby pozyskiwania kandydatów: head – hunting i networking i portale społecznościowe;
4. Współpraca z uczelniami i innymi podmiotami działającymi na rynku pracy.
5. Analiza dokumentów aplikacyjnych:
• rodzaje dokumentów aplikacyjnych;
• kluczowe informacje zawarte w w/w dokumentach;
• pułapki w ocenie dokumentów aplikacyjnych;
• stworzenie standardowego arkusza oceny dokumentów aplikacyjnych jako sposób na optymalizację procesu rekrutacji.
6. Komunikacja interpersonalna w procesie rekrutacji:
• rodzaje komunikacji, mowa werbalna a niewerbalna, ich znaczenie itp.;
• modele komunikacji, źródła deformacji informacji;
• umiejętność budowania atmosfery sprzyjającej otwartej i szczerej wymianie informacji;
• umiejętność aktywnego słuchania i usprawniania komunikacji jako kluczowa kompetencja osoby prowadzącej rozmowę kwalifikacyjną;
• odpowiednie formułowanie pytań jako sposób na „dokładną diagnozę” kandydatów.
7. Pułapki psychologiczne w procesie rekrutacji:
• podstawowe pułapki psychologiczne, definicja, etiologia, konsekwencje: między innymi: efekt pierwszego wrażenia, efekt halo, błąd tendencji centralnej itp.;
• sposoby unikania pułapek.
8. Wywiad kwalifikacyjny:
• struktura rozmowy kwalifikacyjnej;
• rodzaje wywiadów kwalifikacyjnych (w zależności od ilości osób prowadzących rozmowę, rodzaju zadawanych pytań, stopnia strukturalizacji, itp.);
• analiza poszczególnych etapów rozmowy rekrutacyjnej, znalezienie popełnianych błędów i mocnych stron;
• symulacja rozmowy kwalifikacyjnej.
9. Testy i kwestionariusze stosowane w procesie oceny przydatności zawodowej:
• wprowadzenie do problematyki psychometrii;
• definicja i rodzaje testów;
• kryteria dobroci psychometrycznej (obiektywność, standaryzacja, rzetelność, trafność, normalizacja);
• źródła błędu w pomiarze testowym;
• test jako narzędzie dostarczające dodatkowej puli informacji o kandydacie.
10. Ośrodki oceny (Assessment Centre):
• skuteczność metody Assessment centre, wady i zalety;
• ustalanie obszarów podlegających ocenie;
• Assessment centre jako proces (zwrócenie szczególnej roli na etap projektowania badania, doboru technik i asesorów);
• metody wykorzystywane w trakcie ASssessment centre (zadania grupowe, zadania indywidualne, inne).
11. Inne techniki stosowane do szacowania przydatności zawodowej kandydatów do pracy:
• próbki pracy;
• realistyczne prezentacje pracy;
• samoocena;
• referencje;
• grafologia.
12. Wybór kandydatów, integracja zdobytych informacji:
• koncepcja szacowania użyteczności wielowymiarowej;
• rola intuicji w procesie oceny kandydatów;
• obiektywizacja i racjonalizacja procesu wyboru.
13. Ocena trafności i efektywności zastosowanych metod rekrutacyjnych:
• ocena efektywności pracowników i ich zadowolenia po okresie adaptacyjnym;
• analizy statystyczne stosowane w badaniu trafności procedury selekcyjnej.
14. Modyfikacja procedury selekcyjnej w odpowiedzi na trudności w znalezieniu odpowiednich kandydatów:
• możliwe trudności i przeciwności;
• dostępne możliwości radzenia sobie z pojawiającymi się przeciwnościami.
Metodologia:
Szkolenie prowadzone jest w oparciu o Cykl Kolba. Każde z poruszanych tematów w trakcie szkolenia zagadnień zawiera trzy elementy:
Edukacyjny – zapoznanie uczestników z podstawami wiedzy z danego zakresu,
Warsztatowy – uczestnicy ćwicząc rozwijają swoje umiejętności i kompetencje,
Praktyczny – uczestnicy wspólnie omawiają sposoby zastosowania omawianych zagadnień w pracy zawodowej.
Stosowane metody:
• mini wykład
• dyskusje grupowe
• zadania grupowe
• praca w parach
• studium przypadku
• prezentacje
• odgrywanie ról
• symulacje
• informacje zwrotne
• ćwiczenia coachingowe
Informacje o szkoleniu:
Zapraszamy do udziału w tym szkoleniu.
Każde szkolenie trwa 2 dni. W przypadku tego szkolenia jest możliwość przeprowadzenia w ciągu 1 dnia.
Uczestnicy otrzymują materiały szkoleniowe, CD szkoleniowe, oraz certyfikaty.
Zapewniamy poszkoleniowe wsparcie i konsultacje trenerskie i coachingowe dla każdego uczestnika szkolenia.
Termin miejsce szkolenia: