OHSAS 18001
Wdrażanie systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy (projektowanie, szkolenia, audyty, kompleksowe wdrożenie przygotowujące do uzyskania certyfikatu OHSAS 18001);
Międzynarodowa specyfikacja OHSAS 18001 kładzie podwaliny pod system zarządzania, który umożliwi Państwa organizacji zidentyfikować, zredukować i nadzorować zagrożenia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. System ten przez zapobieganie i redukowanie liczby wypadków w miejscu pracy, pomaga organizacji w osiąganiu celów operacyjnych. Wdrożenie systemu według wymagań OHSAS (PN-N) 18001 może być przeprowadzona dla każdej organizacji, bez względu na wielkość czy branżę. System jest szczególnie wartościowy dla organizacji lub przedsiębiorstw dążących do osiągnięcia następujących celów:
-
Redukcji i eliminowania ryzyka dla pracowników w miejscu pracy
-
Redukcji bezpośrednich i pośrednich kosztów związanych z wypadkami (zniszczenie zasobów, zatrzymania, absencja chorobowa, itp.)
-
Zwiększenia świadomości związanej z bezpieczeństwem pracy wśród pracowników wszystkich szczebli
-
Wprowadzenia systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy lub jego integracji z już istniejącymi systemami zarządzania
-
Ciągłego doskonalenia bezpieczeństwa i higieny pracy w przedsiębiorstwie
-
Zademonstrowania zaangażowania w kreowaniu bezpiecznego środowiska pracy
Podobnie jak inne systemy zarządzania korzyści ze stosowania systemu OHSAS 18001 mają charakter długoterminowy i dotyczą zarówno aspektów zewnętrznych jak i wewnętrznych.
Korzyści dla firm z wdrożenia OHSAS 18001 :
-
Zmniejszenie liczby wypadków w miejscu pracy jako wynik działań prewencyjnych w zakresie bezpieczeństwa pracy, przynosi szybkie wyniki zarówno od strony kapitałowej jak i kosztów pacy. Zapobieganie zatrzymaniom pozwala również na bardziej efektywną realizację procesów. Wszystko to prowadzi do rzeczywistych korzyści finansowych
-
Redukcja strat spowodowanych nieobecnością pracowników i zmniejszoną wydajnością
-
Redukcja kosztów związanych z uszkodzeniem mienia
-
Skrócenie czasów zatrzymań
-
Zmniejszenie nakładów na leczenie poszkodowanych pracowników
-
Zmniejszenie wskaźnika absencji chorobowej
-
Zmniejszenie szkód oraz kosztów odszkodowań dla pracowników, związanych z wypadkami lub chorobami zawodowymi
-
Redukcja kosztów przekwalifikowania pracowników poszkodowanych nie mogących wykonywać poprzednich obowiązków
-
Zmniejszenie kosztów dochodzeń powypadkowych oraz ewentualnych kosztów grzywien
-
Niemierzalne, ale nie do przecenienia jest korzystne postrzeganie organizacji, jako efekt wdrożenia i certyfikowania systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy przez władze, związki i społeczeństwo. Certyfikacja jest dowodem na odpowiedzialność i profesjonalizm organizacji i może znacząco wpływać na wizerunek organizacji
-
Zredukowanie ryzyka obrażeń dla pracowników
-
Większą motywację i satysfakcję pracowników
-
Lepszą identyfikację pracowników z organizacją
-
Mniejszą fluktuację zatrudnienia.